فرهنگی

محوریت دانشکده فنی دانشگاه تهران، هویت ایرانی و توسعه کشور است 

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از دانشگاه تهران، آیین گرامیداشت نودسالگی دانشکدگان فنی دانشگاه تهران، با همکاری کانون مهندسین فارغ‌التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران و در قالب هشتصد و ششمین شب از شب‌های بخارا شامگاه یکشنبه (۳۰ دی) در تالار شهید چمران این دانشکده برگزار شد.

بیژن زنگنه در این مراسم نقش سیاسی-اجتماعی دانشکده فنی در تاریخ ایران معاصر را انکارناپذیر دانست و با اشاره به مصادیقی از فعالیت دانشجویان این دانشکدگان گفت: حیات سیاسی دانشکده فنی کماکان در کنار حیات علمی آن تداوم دارد و امروز محوریت آن هویت ایرانی و توسعه ایران است.

محمود نیلی احمدآبادی، استاد دانشکدگان فنی و از دانش‌آموختگان این دانشکده نیز گفت: با نگاهی از درون می‌توان پرسید که دانشکدگان فنی چیست؟ این دانشکدگان از پیشروترین نهادهای ایران در حوزه علوم و فناوری است که در حوزه اجتماعی و سیاسی نیز مؤثر بوده است.

وی دلایل پیشرو بودن این نهاد را چنین برشمرد: نخست اینکه دانشکدگان فنی، به لحاظ علمی، در سطح جهانی در رتبه بالایی قرار دارد، هر چند جذب دانشجویان بین‌المللی و اساتید خارجی در این دانشکدگان چنانکه باید نبوده است؛ دوم اینکه ارتباطی تنگاتنگ بین این دانشکدگان و بخش صنعت و پیمانکاران در حوزه‌های مختلف وجود دارد؛ سرانجام اینکه دانشکدگان فنی علاوه بر حوزه دانش و فناوری، در عرصه اجتماعی و فرهنگی نیز اثرگذار بوده است.

محوریت دانشکده فنی دانشگاه تهران، هویت ایرانی و توسعه کشور است 

رئیس اسبق دانشگاه تهران با اشاره به تأسیس دانشگاه تهران پس از دارالفنون، تأکید کرد: هیچ دانشگاهی در ایران به دقت دانشگاه تهران تأسیس نشده است. در تدوین اساسنامه دانشگاه تهران دقت بسیاری به کار رفته است. بر این مبنا، ساختار دانشگاهی آزاد و استقلال دانشگاه تهران باید حفظ شود تا بتواند در حوزه اختیارات و وظایف خود، مسئولیت علمی و اجتماعی خود را انجام دهد.

سازگاری خلاق؛ راز تداوم دانشکده فنی دانشگاه تهران

عضو هیأت علمی دانشکده متالورژی دانشکدگان فنی دانشگاه تهران، افزود: دانشکدگان فنی نیز در این فضا به وجود آمده، رشد کرده و ثمرات نیکی داده است. دانش‌آموختگان دانشکدگان فنی دانشگاه تهران همواره افرادی متمایز و چندبعدی بوده و علاوه بر حوزه تخصصی و فنی در حوزه مدیریت میدانی نیز موفق عمل می‌کنند.

مقصود فراستخواه، جامعه‌شناس و مورخ، نیز در این مراسم راز تداوم دانشکده فنی را سازگاری خلاق با تحولات دانست و گفت: پیش از این در دانشکده فنی، اساتید در دانشکده اقامت داشته و در تعامل دائم با دانشجویان بوده‌اند، امری که زندگی پرجنب و جوشی را در این دانشکده باعث شده است. در این دانشکده نگاه به دانش یک نگاه حرفه‌ای و فنی است و این فناوری است که دانشکده فنی را به پیش می‌برد.

محوریت دانشکده فنی دانشگاه تهران، هویت ایرانی و توسعه کشور است 

وی با اشاره به هویت اجتماعی-سیاسی دانشکدگان فنی گفت: در این دانشکده یک جدال توأم با سازگاری خلاق بین دانش و سیاست و یک هم‌کنشی با اجتماع و دولت وجود داشته است، بدین معنا که دانشکده فنی محصور در حصار فیزیکی خویش نمانده و در سپهر عمومی اثرگذار بوده است. با تداوم این تعامل در سپهر اجتماعی است که توسعه دانشکده فنی تضمین خواهد شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا