قانون نانوشته بازیگری از زبان کارگردان «قلب رقه»/ «ترور» صدِ من نبود+ فیلم
![](https://ghazavataghzieh.ir/wp-content/uploads/2025/02/d982d8a7d986d988d986-d986d8a7d986d988d8b4d8aad987-d8a8d8a7d8b2db8cdaafd8b1db8c-d8a7d8b2-d8b2d8a8d8a7d986-daa9d8a7d8b1daafd8b1d8afd8a7_67a45ee742783-780x470.jpeg)
خیرالله تقیانیپور در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره تحولات اخیر در جشنواره خصوصا امسال که در تعداد زیادی از فیلمها از نابازیگرها به تعداد زیادی استفاده شده است؟ اظهار داشت: اینها نابازیگر نیستند، بازیگرهایی هستند که در تئاتر بسیار فوقالعاده هستند اما در سینما و تصویر هنوز معرفی نشدهاند. ما اصطلاحا میگوییم بازیگرانی که چهره نشدهاند. بعضا در مستندها و کارها نابازیگر هم داریم، اما نابازیگر که نمیتواند مقابل دوربین کاری کند.
او این اتفاق را خوب دانست و افزود: این در همه جای دنیا مرسوم است و به هر حال باید نسلی معرفی شود. سینما هر دوره پوستاندازی خودش را داشته و باید در این دوره هم اتفاق بیفتد. در بازیگران تئاتر یک قانون نانوشته داریم که میگوییم هر کسی یک دهه در تئاتر خوب بدرخشد دهه بعد سینما مال اوست. اگر به گذشته این بازیگران بزرگ سینما نگاه کنید میبینید که دهههای قبل در تئاتر خوب درخشیدهاند.
او به این دیدگاه که شاید در دورهای این گونه بوده، اما خیلی از بازیگران تئاتر هستند که حتی موفق به حضور در یک کار تصویر هم نشدهاند، از نمونه بارز کسانی که در دهه قبل در تئاتر درخشان بودند و اکنون در سینما، به نوید محمدزاده، هوتن شکیبا، بهرام افشاری و میرسعید مولویان و … اشاره کرد.
او در پاسخ به اینکه که چند سالی است شاهد حضور حداکثری آثار دفاع مقدس در جشنواره فجر به عنوان آثار ارگانیک و … هستیم، اما با وجود هزینههایی که میشود کارهای فاخری نمیبینیم و انتظار میرود با توجه به پشتیبانی ارگانها، کار فاخری داشته باشیم، این از ضعف فیلمنامه است یا کارگردانی یا انتخاب بازیگر؟ گفت: این که ما حتما باید یک فیلم بسازیم و در آن همه انتظاراتمان برآورده شود به نظرم یا توقع دستنیافتنی و یا توقع زیادی است.
تقیانی پور تاکید کرد: در هالیوود فیلمهای زیادی درباره قهرمانهایی که عمدتا کاذب هستند و یا اسطورههایی که وجود ندارند ساخته میشود، قطعا صد برابر ما فیلم میسازند. با یک ضریب اگر سالانه دو هزار فیلم و خیلی بیشتر از اینها در هالیوود ساخته میشود، در مقابل درصدی که از این فیلمها دیده میشود، ما چقدر فیلم میسازیم و چند تا از اینها دیده میشود. ما هم باید به سمتی برویم که هالیوود یا بالیوود رفته است.
تقیانیپور گفت: باید آزمون و خطا شود. در سینما هم شما نمیتوانید در کلاس یا پشت میز و در پلاتوها سینماگر شوید. این جوانان باید بیایند چه در حوزه فیلمسازی و بازیگری و دیگر عناصری که تشکیلدهنده سینما و فیلمسازی است، آزمون و خطا کنند و آماده شوند. مگر فیلمهای اول خیلی از بزرگان ما شاهکار بوده است؟ رفته رفته فیلمهای آنها عالی شده است. اگر بتوانیم کمیت را بالا ببریم از این کیفیت زیبایی به وجود خواهد آمد.
او همچنین گفت: جو کاخ جشنواره با جو سالنهای دیگر فرق دارد. در اینجا منتقدانی میآیند که کاملا بعضا نگاه درست و تیزبینانه دارند و بعضا خیلی از اینها نگاهی تند دارند. این نگاهها بیشتر برای زیر سوال بردن است.
تقیانیپور همچنین در این باره که دیدگاه شما در مورد کارهای کمدی چیست؟ و اینکه در جشنواره فجر هم کارهای کمدی ما بیشتر میشود. این خوب است یا خیر؟ گفت: این که بگوییم کمدی نباشد به نظرم خطای محض است. اما این که قاطبا کمدی باشد آن هم خطای محض است. نه باید از این ور و نه از آن ور بام بیفتیم اما الان مخاطب است که تعیین میکند چه میخواهد.
وی خاطرنشان کرد: یک زمانی فیلمهای معروف به شانه تخممرغی زیاد شده بود. اما زمانی نبرد که از رده خارج شد و مخاطب سراغ فیلم اجتماعی رفت که امثال عزیزانی آمدند کار کردند و موفق هم بودند هم در گیشه و هم در فیلم و همه لحاظها. باید دید مخاطب الان چه میخواهد؟
این کارگردان سینما همچنین درباره این روزهای خود گفت: به تازگی جشنواره تئاتر فجر که مسئولیتش بر عهدهام بود تمام شد. استراحتی کنیم و بعد ببینیم خدا چه میخواهد.
او به این سوال که اگر بخواهید به سریال «ترور» که اخیرا از شبکه ۳ سیما پخش شد،نمره دهید چند نمره میدهید؟ تصریح کرد: یک سری چیزها در حوزه فیلمسازی دست به دست هم میدهد که آن چیزی که میخواهی صد نباشد و آن صدی که تو بخواهی به وجود بیاید و در «ترور» چنین اتفاقی افتاد. صد من نبود.
تقیانیپور همچنین در این باره که آیا میشود گفت شما کارگردان امنیتی ساز هستید؟ اظهار داشت: مگر من در تئاتر، امنیتی ساختم. در «نجلا» مگر امنیتی ساختم؟ نمیتوانید بگویید امنیتیساز یا کمدیساز. هر کارگردانی از هر قصهای خوشش بیاید آن را میسازد و من قصه «ترور» را دوست داشتم. من دوست دارم همه ژانرها را تجربه کنم.