کولهباری از تجربه و طرحهای کمک آموزشی در کتاب «ابزارهای فرهنگی»
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا کتاب «ابزارهای فرهنگی» با زیرعنوان «تجربهنگاری تولید و استفاده از ابزارهای کمک آموزشی در تبلیغ دینی» به قلم محمود خیری و زهرا اخلاقی نوشته شده و پژوهشکده باقرالعلوم (ع) آن را منتشر کرده است.
خیری در پیشگفتار کتاب مینویسد: وسایل کمک آموزشی ادوات و اشیائی هستند که امروزه در کنار رسانههای آموزشی بهصورت گسترده، برای تفهمیم بهتر یا بیشتر موضوع به فراگیران بهکار میروند. متأسفانه به این مهم در ایران و در کارهای مذهبی و تربیتی کمتر توجه شده و عملاً کار ساختاری و برنامهریزی شدهای در این زمینه وجود ندارد.
وی افزود: از اولین روزی که شروع به درست کردن ابزارها و وسایل کمک آموزشی با گرایش دینی کردم، بیش از چهار دهه می گذرد و در این مدت، ابزارها و وسایل کمک آموزشی متنوعی را برای بیان مفاهیم دینی تولید و توزیع کرده ام که برخی تیراژهای مناسبی داشته است. مانند بنر قلعه نماز، غار ثور و تابلوهای کمک آموزشی. دیگران نیز کارهای زیادی انجام داده اند، مثل مسابقه سربند، کتاب های قصه گو همراه با مسابقه و گلبرگ های معصوم شناسی ولی متاسفانه تاکنون به این حوزه و اهمیت آن نگاه جدی و رسمی نشده و استفاده از وسایل کمک آموزشی برای انتقال تعالیم دینی، بیشتر یک دغدغه شخصی در برخی مبلغان است؛ در حالی که با توجه به اقتضائات سنی کودکان و نوجوانان، استفاده از این وسایل می تواند بسیار راهگشا و مفید باشد. صفحه ۱۳
به اعتقاد نویسنده، متاسفانه بیشتر تولیدکنندگان از کارها و تولیدات یکدیگر یا اصلا خبر ندارند یا خبر دقیق و قابل اعتمادی ندارند؛ در نتیجه، در بسیاری از موارد این تصور ایجاد می شود که خودشان جزء اولین افرادی هستند که در این حیطه کار کرده اند و به همین سبب بدون آگاهی و درنظرگرفتن تجربه فعالان این عرصه، کار را از صفر شروع می کنند.
خیری تاکید میکند: جامعه تبلیغی ما نیازمند تاسیس رشته های دانشگاهی و حوزوی مرتبط در این زمینه ها و تشکیلاتی به منظور حمایت از تولید محتواهاست که اولین گام، تاسیس دفتر فناوری آموزشی در دل تشکل های دینی و به خصوص حوزوی است و دومین گام، تولید گسترده و با قیمت مناسب و نیز شبکه توزیع گسترده از طرف سازمانی مثل سازمان صنایع آموزشی است. ما این کتاب را به منزله یکی از مقدمات اولیه شکل گیری این دانش ها و سازمان ها آغاز کردیم؛ به این امید که گام های دیگر در این زمینه را دلسوزان و آگاهان حوزه بردارند.
بیشتر تولیدکنندگان معرفی شده در این کتاب، صاحبان فکر و اندیشه هستند که با تلاش بسیار، موفق به تولید این ابزارها و وسایل شده اند که برخی توانسته اند تولیدات خود را به جامعه تبلیغی معرفی کنند و برخی نتوانسته اند؛ چرا که این کارها در سطح وسیع دیده نشده و تولیدکنندگان دیگر رغبتی برای ادامه کار نداشته اند و در نتیجه، تولیداتشان مقطعی بوده است. البته نه به این معنا که اصل ایده ها و تولیداتشان مناسب نبوده، بلکه به این معنا که با بی توجهی مسئولان و عدم حمایت از آن ها، در طول زمان فراموش یا از دور خارج شده اند و عملا امکان به روزرسانی و تولید مجدد آن ها وجود نداشته است. صفحه ۱۴
«نیاز به وسایل کمک آموزشی در تبلیغ برای کودک و نوجوان» عنوان فصل اول این کتاب است و فصل دوم با عنوان «معرفی تجربیات» قصه گویی، بازی و سرگرمی، پرده خوانی، کارت بازی و پوسترهاست که در بخش قصه گویی، محصولاتی همچون غار ثور، قیچی سخنگو و پایه خورشیدی، یک قصه گویی قرآنی، بسته آموزشی آرک، جعبه قصه خوانی قرآن و کیسه قصه گو معرفی شده و بازی و سرگرمی نیز شامل شتر و عرب، گلبرگ های عترت، هدبند و اتوبوس آداب سفر را شامل میشود.
در بخش پردهخوانی چندین محصول همچون پرده خوانی قصه های قرآنی، پرده نقالی مهدویت، صحنه نما و بنر نموداری معرفی شده و کارت بازی نیز شامل کارت تصویری سوره های قرآن، جیب کارت (بسته آموزشی آشنایی با معصومین)، کارت احکام، جیب کارت کمک آموزشی قلعه نماز، کارت برگردان حقوق والدین و کارت دو به دو است. بخش پوسترها نیز به پوستر تفسیر کوتاه قرآن و مسابقه، پوستر کمک آموزشی (لوح) پیامبر اکرم(ص)، پوستر مهدویت و پوسترهای اینفوگرافیک اختصاص دارد.