تغذیه و سلامتی

فاصله بین ازدواج تا فرزنددار شدن پنج سال است

به گزارش خبرنگار مهر، آئین اکران خصوصی و نشست مستند «قتل خاص» با حضور فاطمه محمد بیگی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، پریسا زینلی و سارا متقاعد کارگردانان مستند و حجت‌الله حاجی کاظم مسئول اندیشکده حریم حیات جنین برگزار شده است.

پریسا زینلی در این نشست گفت: پژوهش‌های قتل خاص از اواخر شهریور سال ۱۴۰۲ شروع شد و سال قبل از آن با موضوع جمعیتی شروع شد و پله پله به سقط جنین رسید. ما در پژوهش به این رسیدیم که اکثر افراد جامعه جنین زیر سه ماه را شیء دانسته‌اند و باید برای ملموس کردن قبیح بودن سقط جنین ۱۲۰۰ انسان را از این عادی سازی خارج کنیم.

وی ادامه داد: هشتاد درصد این سقط‌ها در منزل انجام می‌شود. بر اساس پژوهش‌های محرمانه در سال ۱۳۹۸ و مشورت گرفتن از کارشناسان ذی‌ربط توانستیم این اطلاعات را جمع‌آوری کنیم.

در ادامه نشست سارا متقاعد گفت: تلاش ما در مسیر مستند این بود که هرکدام از این جنین‌های سقط شده برای ما مهم هستند و باید یک همدردی و دغدغه همگانی در این مورد باشد و تمامی جامعه باید به این موضوع بپردازند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا از نگاه گناه بودن سقط جنین به مسئله پرداخت نشد افزود: در مستند برخی کلید واژه‌ها را نتوانستیم بیان کنیم و لفظ گناه را از زبان یک قاتل سریالی در طول مستند به صورت ناخودآگاه به مخاطب رساندیم.

در ادامه نشست محمد بیگی نماینده مجلس گفت: در قرآن وجود دارد که چه تنگ دست هستی و چه تنگ دست نیستی، خداوند می‌فرماید من رزق را به انسان خواهم داد. حدود ۳۰ الی ۴۰ آیه قرآن در مورد سقط جنین و فرزندآوری وجود دارد.

وی ادامه داد: قتل جنین در ایران تبدیل به ابر چالش شده است. پژوهش‌ها نشان داده بیشترین دلیل سقط شئ انگاری است. مردم اطلاعی از گناه کبیره بودن و عارضه‌های بعد آن ندارند.

نماینده مجلس افزود: طبق آمار حدود پنجاه هزار نفر در جنگ غزه شهید شدند. در همین حین در کشور ما در چنین شرایطی قتل جنین انجام داده‌ایم. همچنین فاصله بین ازدواج تا بچه دار شدن پنج سال و میانگین ازدواج در بانوان ۲۴ و در آقایان بالای ۳۰ سال است.

وی افزود: در دهه شصت سالانه یک میلیون چهارصد هزار تولد و امروزه یک میلیون تولد داریم و این چهارصد هزار تولدی که صورت نگرفته در دسته سقط جنین رفته است.

در ادامه نشست حاجی کاظم اذعان کرد: یکی از ویژگی‌های خوب مستند این بود که روی کتب سقط جنین با دقت مطالعه شده بود. حدود ۱۰ مستند تا به امروز با موضوع سقط جنین کار شده است، این مستند با عنوان قتل اتفاق خوبی را رقم زده است.

وی افزود: چند سطح برای زنده بودن جنین وجود دارد. سطح اول این است که جنین مرده نیست یعنی اگر آن را رها کنیم فاسد خواهد شد و جنین زنده است. سطح دوم جنین تنظیم‌گری بیولوژیکی دارد و سطح سوم رشد و متابولیسم موجود زنده است که جنین هر سه سطح را دارد و سطح چهارم در عرف واکنش پذیری و بازخورد دادن به محیط است که به طور تقریبی از سنین دوماهگی جنین واکنش پذیر و بازخورد خواهد داد و همچنین سطح پنجم روح داشتن جنین است که از بدو تولد جنین روح انسانی را در خود دارد.

مسئول اندیشکده حریم حیات جنین مطرح کرد: به طور معمول بین ۸ تا ۹ هزار سقط قانونی وجود دارد، ۲۰ درصد سقط خود به خودی وجود داشته و همچنین آمار کلی سقطی که در بیمارستان و به صورت اورژانسی وجود دارد بین صد تا صدوسی‌و پنج هزار سقط است که هم سقط قانونی را شامل می‌شود و هم سقط‌های خودبه‌خودی را شامل خواهد شد.

محمد بیگی در ادامه نشست در رابطه با غربالگری اظهار داشت: معلولیت هیچ مجوزی برای سقط جنین نیست و همچنین بحث بعدی این است که طبق شرایط باید سقط برای جنین‌های معلول صورت پذیرد اما به صورت کلی هیچ قانونی اجازه سقط جنین معلول را نمی‌دهد.

همچنین نماینده مجلس بیان کرد: بیشترین دلیل سقط جنین، ناخواسته بودن آن فرزند از نظر خانواده بوده است.

محمد بیگی ادامه داد: در قانون مجلس یازدهم که نوشته شده است، هرگونه اجبار به سقط جنین و هرگونه سقط جنین برخورد میوده و ضمانت اجرا نیز در آن قانون تعبیه کردیم، همچنین این قانون هفت ساله است که باید دائمی و اصلاح شود.

وی در پاسخ به این پرسش که مجلس چگونه بر روی فروش اینترنتی دارو نظارت می‌کند اذعان کرد: حدود هشت ماه پیش یعنی از ابتدای امسال که بحث فروش اینترنتی دارو مطرح شد با کمیسیون اصل نود جلسه گذاشته شد به دلیل سقط و مسائل امنیتی آن با اصل فروش اینترنتی مخالفت نکردیم بلکه با نحوه صدور آن دارو و عدم نظارت آن مخالفت کردیم و در کمیته سلامت هشدار داده شد تا زمانی که سبد الکترونیک برای فروش اینترنتی دارو تشکیل نشده هیچ مرکزی حق فروش اینترنتی دارو را نخواهد داشت. هر موضوعی که با سلامت انسان سر و کار دارد نباید با دید تجاری با آن برخورد شود.

حاجی کاظمی در رابطه با غربالگری بیان کرد: دو دیدگاه بین فقها وجود دارد که برخی فقها غربالگری را مجاز ندانسته و حرام می‌دانند و بعضی از فقها با توجه به یک‌سری شرایط مجوز غربالگری داده خواهد شد. اما مجوزهایی که در قبل صادر شده است برای غربالگری علمی و اخلاقی نبوده و امروزه نیز یک‌سری از غربالگری‌ها بدون توجه به فقه و شرایط دیگر قانونی انجام می‌شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا