«تعامل مرمت و تاریخ معماری در ایران»؛ درسنامهای برای علاقهمندان تاریخ و مرمتگری

به گزارش ایرنا، کتاب تعامل مرمت و تاریخ معماری در ایران به عنوان اثری تخصصی در حوزه مرمت سازههای تاریخی چاپ شده است. این کتاب نوشته ذات الله نیکزاد، دانشیار پژوهشکده ابنیه و بافتهای تاریخی فرهنگی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری است.
وی دکترای خود را با رسالهای با عنوان «حفاظت معماری و تحقیق تاریخ معماری، تمهید مبنایی نظری برای حفاظت به منزله حوزهای میان رشتهای در پیشبرد تحقیق تاریخ معماری ایران» از دانشگاه هنر اصفهان دریافت کرده است و مقالات زیادی در حوزه مرمت آثار تاریخی دارد.
آنچه این اثر را با دیگر کتابهای مشابه متمایز میکند، تاکید آن بر لزوم تسلط مرمتگران بر تاریخ معماری است که میتواند بر نحوه حفاظت از آثار تاریخی تاثیرگذار باشد.
این کتاب در ۵ فصل و ۱۲ بخش چاپ شده و در عین حال که می تواند به عنوان درسنامهای برای تدریس در رشته مرمت آثار تاریخی مناسب باشد، برای علاقهمندان به تاریخ آٍار فرهنگی نیز اثر قابل توجهی است.
مهرداد قیومی بیدهندی، دانشیار دانشگاه شهید بهشتی، عضو وابستۀ فرهنگستان هنر و عضو مدعو فرهنگستان علوم و عضو کارگروه واژهگزینی معماری و شهرسازی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در تقریظی بر این کتاب نوشته است:
«انسانها از دیرباز شغلها و علایق و مشغولیتهایی گوناگون داشتهاند. برخی از این پیشهها و مشغولیتها به تنظیم محیط طبیعی و دستکاری در آن و تغییر دادن آن برای ایجاد مکانی برای زندگی مربوط بوده است. انسانها در طی تاریخ، از روزگار غارنشینی تا امروز، مکانهایی برای زندگی خود فراهم آوردهاند. رفتهرفته پیشههایی برای این منظور پدید آمده و برخی از این پیشهها به ایجاد این مکانها معطوف بوده است. اما جهان در تغییر مدام است؛ همه چیز در معرض فرسودگی است و رو به مرگ دارد. مکانهای زندگی انسان هم از این قاعده بر کنار نیست و رفتهرفته، با گذر زمان و گزند باد و باران و حوادث ایام و ویرانگریهای خواسته و ناخواسته انسانها، مکانهای ساخته هم رو به ویرانی میرود. پس انسانها پیشههایی پدید آوردند تا بناها را نگه دارند و تعمیر کنند. اما انسانها که سنگها و خشتها و آجرهایی بر هم مینهادند این کارها را نه برای خود اینها، بلکه برای زندگیهایی میکردند که قرار بود در آنها جاری شود ــ زندگیهایی تنیده جسم و جان، بافته اندیشه و ذوق و طرز نگرش به جهان و شیوههای زندگی فردی و جمعی. این نظامهای اندیشه و عمل در طی روزگاران در جریان تغییر مدام بود، در هر جایی و در هر پارهای از زمان و در هر فرهنگی بهنحوی؛ تا اینکه زلزلهای در ارکان این نظامها افتاد و رفتهرفته موج آن، کم یا بیش، همه جهان را فراگرفت. با این زلزله، آن نظامهای اندیشه و عمل دستخوش دگرگونی بنیادی شد. سدههایی گذشت تا انسان دریافت که دیگر نمیتواند در امتداد تاریخِ کندآهنگِ گذشته، چنان مکانهایی پدید آورد؛ راهی ندارد که پیوند گسسته با گذشته را رفو کند. آن نظامها کمابیش از میان رفت و بسیاری از آثار آن هم، بر اثر آن زلزلهی فرهنگی، محو شد.
پس نگهداری محصولات آن نظامها، بهمنزله شواهدی از چیزهایی که دیگر قابل تکرار و احیا نیست، اهمیتی دیگر یافت. انسانها، بهصرافت، دانستند که چون آن نظامهای اندیشه و عمل، آن فرهنگهای محصول تجربههای دیرپای انسان در زندگی و معماری، از هم گسست، تقلید کردن از آنها کاری عبث است و صورتسازیای ناموزون و بیبنیاد. اما اندک محصولات بهجامانده از آن نظامها را شواهدی برای فهم جهانهایی شمرد که دیگر تکرارکردنی نیست؛ اما میتوان از آنها برای ترمیم جهان نابهسامان کنونی انسانهای امروز بهره جست. پس تاریخ معماری برای فهم آن محصولها و نظامهای پسِ پشتِ آنها، و محافظت و مرمت برای نگهداری آن محصولها پدید آمد. هرچه حوزههای «تاریخ معماری» و «محافظت و مرمت» مستقرتر شد، اصحاب آنها مبنا و مبدأ این حوزههای معرفت و عمل را بیشتر از یاد بردند. اهل هر حوزه سر در کار خود کردند و فراموش کردند که همه اینها برای فهم زندگی مادی و ذهنی و روانی و معنوی انسانها، برای فهم فرهنگی بود که در قالب کالبد معماری تجسد یافته بود. از یاد بردند که هدف اصلی هردو حوزه نه گزارشهایی از این و آن رویداد معماری بود و نه تعمیر محض آثار فقط به قصد تعمیری مطابق اصل. چون مبنای مشترکِ معرفتیِ این دو مغفول ماند، مدام از هم دور و دورتر شدند؛ اصحاب تاریخ معماری، اهل مرمت را فاقد بینش نظری و تاریخی شمردند و همچون جراحانی پنداشتند که فقط در اندیشه شکافتن پیکر بیمارند؛ و اهل مرمت و محافظت، مورخان معماری را انبانهای اطلاعاتی، منقطع از واقعیت آثار.
در ایران، حوزه علمی مرمت و محافظت را کسی پایهگذاری کرد که به اهداف این حوزه آگاهی عمیق داشت. با این حال، این حوزه در ایران نیز از مدار خود خارج شد و اهداف معرفتی آن به محاق افتاد. تاریخ معماری نیز، تا پیش از سالهای اخیر و تأسیس رشتهی مطالعات معماری ایران در دانشگاه، بنیاد معرفتی و نظری درستی نداشت تا بتوان از آن توقعی برای اعتنا به پیوند میان خود و حوزهی محافظت داشت. حوزه مرمت هم بر نگرشی مستقر شد که در آن، تاریخ معماری را فقط مقدمهای با عنوان «شناخت» بر عملیات مرمت میشمارند. در این میان، یکدو تن از کسانی که هم در تاریخ معماری مبرز بودند و هم مرمتگرانی حاذق، پیوندی معرفتی بین این دو حوزه برقرار کردند که در آثار، و در شاگردانشان، بهظهور رسید: مرحومانْ مهندس محمد مهریار و دکتر باقر شیرازی. دومی، که خود پایهگذار حوزه مرمت علمی معماری در ایران نیز بود، آشکارا از مبنای مشترک معرفتی تاریخ معماری و مرمت سخن گفت. او، برخلاف قول رایج استادان مرمت که نسبت میان تاریخ معماری و مرمت را به مقدمهی «شناخت» در مرمت فرومیکاهند، سخنی برعکس گفت: ما تاریخ معماری را برای مرمت نمیخواهیم؛ بلکه مرمت را برای تاریخ معماری میخواهیم.
پیداست که منظور او از تاریخ معماری همان حوزه سطحی مألوف نبود؛ بلکه مقصود او تاریخِ عمیقِ معماری، یعنی فهم تاریخی از معماری، بود. به نظر او، چون در مرمت به شواهدی دست مییابیم که نه از ظاهر بناها پیداست و نه در منابع نوشتاری از آنها سخن رفته است، این شواهد میتواند فهم ما از تاریخ معماری را گستردهتر و ژرفتر کند. میبینیم که در این اندیشه دکتر شیرازی، رابطه تاریخ معماری و مرمت، بر شالودهای معرفتی استوار شده است. مرمت نهتنها شواهد معماری گذشته را حفظ میکند؛ بلکه در خدمت تعمیق فهم ما از آن معماری درمیآید. فهم عمیقتر از معماری گذشته هم به مرمتهای درستتر میانجامد؛ و این چرخه ژرفایابنده پیوسته ادامه مییابد. دکتر شیرازی فرصت نیافت که این اندیشه ارزنده را بسط دهد یا مبنای نظری آن را تبیین و تمهید کند. خوشبختانه یکی از شاگردان او، دکتر ذاتالله نیکزاد، که هم در مرمت و هم در تاریخ معماری پیشینهای شایان توجه دارد، به ادامه کار او اهتمام کرد. کتاب حاضر نتیجه چنین اهتمامی است. امیدوارم که این کتاب، هم از حیث دانشی که درباره حوزههای پیوند میان مرمت و تاریخ معماری و پیشینه این پیوندها در اختیار میگذارد و استعدادهایی که برای تحکیم پیوندها نشان میدهد، و هم از حیث مبنایی نظری که برای پیوند میان این دو حوزه تمهید کرده است، باب خوبی برای روندگان آینده راه تاریخ معماری و مرمت در ایرانزمین بگشاید.»
«تعامل مرمت و تاریخ معماری در ایران» نوشته ذاتالله نیکزاد، به ویراستاری بابک بنازاده در ۳۸۲ صفحه توسط موسسه متن فرهنگستان هنر به چاپ رسیده است.