فرهنگی

چاپ کتاب با شمارگان پایین، امکان برآورد بازار را به ناشر می‌دهد

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، در روزگاری که ناشران بزرگ و با سابقه به سختی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند، ماه‌ها و سال‌هایی که بازار کاغذ بی‌ثبات است و در نتیجه ناشر نمی‌تواند برای آینده خود برنامه‌ریزی کند، ناشران کوچک و تازه کار هم برای بقای خود تلاش می‌کنند. یکی از آن‌ها انتشارات آذرفر که از سال ١٣٩٥ فعالیت خود را شروع کرده است. خبرنگار ایرنا درباره شرایط فعالیت ناشران کوچک با محمد بابارئیسی مدیر انتشارات آذرفر مصاحبه کرد که در ادامه می‌خوانید.

چاپ کتاب با شمارگان پایین، امکان برآورد بازار را به ناشر می‌دهد
محمد بابارئیسی مدیر انتشارات آذرفر

کمبود کتاب‌های تالیفی در ارتباط با روان‌شناسی کودک

کتاب های این نشر بیشتر در چه حوزه ای تمرکز دارد؟

فعلا برای چاپ و نشر کتاب به حوزه خاصی خودمان را محدود نکرده‌ایم و در حال تجربه حوزه‌های مختلف هستیم، ولی برنامه داریم که در آینده نزدیک صرفا در حوزه‌ای خاص متمرکز باشیم. با توجه به تحصیلاتی که در روان‌شناسی دارم و علاقمندی شخصی‌ام به روان‌شناسی کودک، طبق بررسی کتاب‌های منتشر شده در این حوزه متوجه کمبود کتاب‌های تالیفی در ارتباط با روان‌شناسی کودک شده‌ام و هدفم این است که بتوان با همکاری روان‌شناسان و نویسنده‌های ایرانی، کتاب‌هایی مناسب برای شرایط و فرهنگ خودمان چاپ کنیم.

آرزویم داشتن یک کتابفروشی بود

چرا و چگونه وارد حوزه نشر کتاب شدید؟

در خیلی موارد می‌شود از زندگی آدم‌ها، چیزی را پیدا کرد که باعث شده مستقیم یا غیرمستقیم راهی را که امروز برای زندگیشان انتخاب کرده اند، تعیین کرده است. خاطره‌ای که من از کودکی دارم این است که در سن هشت سالگی که تازه خواندن کتاب را یاد گرفته بودم، در شهرستانی زندگی می کردیم که یک کتاب‌فروشی کوچک داشت و من برای اولین بار خودم یک کتاب داستان خریدم و به محض رسیدن به خانه کتاب را خواندم. این کتاب برایم بسیارجذاب و تجربه خرید و خواندن آن لذت‌بخش بود. در دل خودم گفتم چه زود این کتاب تمام شد، خواستم کتاب را که نو بود و خرابش نکرده بودم، با کتاب دیگری در کتاب‌فروشی معاوضه کنم، اما بعد از مراجعه به کتاب‌فروشی، فروشنده با تعویض مخالفت کرد و این خاطره و احساس ناراحتی در من ماند.

سال ها گذشت و من که همیشه علاقمند به مطالعه بودم و آرزویم داشتن یک کتابفروشی بود، با دوستان و افرادی آشنا شدم که ناشر بودند و کتاب‌فروشی داشتند. من چند سالی با نشرهای مختلف همکاری داشتم و همچنین مدیریت چند کتاب‌فروشی و کافه کتاب را هم تجربه کردم. تمام این تجارب باعث شد که خودم به صورت مستقل برای مجوز نشر اقدام کنم و یکی از اهدافم تاسیس یک شهر کتاب خوب و بزرگ‌ است که هم بتوانیم در آن کتاب‌های نشر خودمان را معرفی کنیم و هم‌ منابع کاملی از کتاب‌ها و محصولات فرهنگی را عرضه کنیم.

محتاطانه تیراژ کتاب‌ها را تنظیم کردیم

کتاب های نشر شما با چه شمارگانی چاپ می‌شود؟

با توجه به افزایش روزافزون قیمت تمام شده کتاب و استقبال کم مردم نسبت به حوزه کتابخوانی، سعی کرده‌ایم خیلی محتاطانه تیراژ(شمارگان) کتاب‌ها را تنظیم کنیم اگر پیش‌بینی کنیم کتابی بازار خوبی خواهد داشت با تیراژ هزار جلد چاپ می‌کنیم و اگر هم بخواهیم کتابی را در ابتدا برای فروش محک بزنیم با ٢٠٠ نسخه بازاریابی را شروع می‌کنیم و در صورت مناسب بودن برای تیراژ بالاتر تصمیم می‌گیریم. مزیت چاپ تیراژ پایین علاوه بر مدیریت هزینه‌ها و حذف انبارداری امکان برآورد صحیح بازار به ناشر است.

مجبوریم با تعرفه‌های چاپخانه کنار بیاییم

با بازار کاغذ چه می کنید؟

ما سعی کرده‌ایم برای چاپ کتاب با مجتمع‌های چاپ همکاری داشته باشیم که از لیتوگرافی، کاغذ، چاپ و صحافی را انجام‌ می‌دهند و خودمان کمتر در مورد خرید کاغذ اقدام می‌کنیم و ناچاریم با فاکتورهایی که چاپخانه‌ها می‌دهند و تعرفه‌هایی که خیلی زود تغییر می‌کنند، کنار بیاییم.

شرکت‌های بزرگ پخش کتاب با ناشران نوپا همکاری ندارند

مهم ترین مسائل و مشکلاتی که این روزها با آنها مواجه هستید چه‌مواردی است؟

در حال حاضر چند دسته نشر داریم. ناشران یا دولتی هستند که نگرانی زیادی برای هزینه‌های چاپ و حتی فروش کتابشان ندارند و یک‌ دسته‌هم‌ ناشران قدیمی و شناخته شده هستند که متاسفانه شرکت‌های بزرگ پخش کتاب صرفا با ناشران قدیمی‌تر همکاری دارند و با ناشران نوپایی مثل ما که با هدف معرفی نویسنده‌های جوان و ناشناخته فعالیت می‌کند، قرارداد نمی‌نویسند.

از طرفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در سال های گذشته با خرید کتاب از ناشران حمایت می‌کرد این موضوع را قطع کرده‌است. به نظرم باید ارگان‌های دولتی مثل نهاد کتابخانه‌ها و وزارت ارشاد برای خرید کتاب حمایت بیشتری از ناشران داشته باشند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا