فرهنگی

کتابی درباره خدمات هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین به رسانه‌ها

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در دنیای امروز فناوری به سرعت در حال پیشرفت است و مفهوم رسانه و روزنامه نگاری به طرز چشمگیری دستخوش تغییرات شده است.

هوش مصنوعی به ویژه در سال‌های اخیر به ابزاری کلیدی برای تحلیل داده ها، تولید محتوا و تعامل با مخاطبان تبدیل شده است

در پیشگفتار کتاب «کاربرد هوش مصنوعی در رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها» آمده است: هوش مصنوعی (AI) به عنوان یکی از نوآوری‌های بزرگ قرن بیست‌ویکم نقشی حیاتی در شکل‌گیری آینده رسانه‌ها و روابط عمومی ایفا می‌کند. این کتاب تلاشی است برای بررسی این تحولات و تأثیرات عمیق آن بر صنعت رسانه. هوش مصنوعی به ویژه در سال‌های اخیر به ابزاری کلیدی برای تحلیل داده‌ها، تولید محتوا و تعامل با مخاطبان تبدیل شده است. این فناوری به رسانه‌ها این امکان را می‌دهد که اطلاعات را به سرعت و با دقت بیشتری پردازش کنند و به نیازهای مخاطبان پاسخ دهند. در زمینه روزنامه‌نگاری هوش مصنوعی کاربردهای گسترده ای دارد. از تولید خودکار اخبار گرفته تا تحلیل داده های بزرگ. این فناوری به روزنامه‌نگاران کمک می‌کند تا گزارش‌ها را با دقت و سرعت بیشتری روایت کنند. با این حال چالش‌هایی نظیر مسائل اخلاقی و اعتماد عمومی نیز وجود دارد که باید به آنها توجه شود.

کتاب «کاربرد هوش مصنوعی در رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها» گردآوری و ترجمه سمیه طیبی، دانشجوی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی است. او در این اثر به تحلیل تأثیرات هوش مصنوعی بر فرآیندهای اتاق‌های خبر و روابط عمومی‌ها می‌پردازد. تحلیل داده‌ها و پیش‌بینی روندها، تولید محتوا، مدیریت روابط عمومی، ابزارهای هوش مصنوعی برای تحقیقات روزنامه‌نگاری و مدیریت نظرات و درک نیازهای مخاطبان از دیگر بخش‌های این کتاب است.

کتابی درباره خدمات هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین به رسانه‌ها

در بخش دیگری از کتاب آمده است: هوش مصنوعی در حال تغییر نقش‌ها و مشاغل در خبرگزاری ها است. نحوه کار روزنامه نگاران و مهارت‌هایی که به آنها نیاز دارند را شکل می‌دهد و فرصت‌های جدیدی را ایجاد می‌کند. مانند هر فناوری جدید، از چاپخانه تا اینترنت هوش مصنوعی نه تنها نحوه روزنامه نگاری را تغییر می‌دهد بلکه نقش و مشخصات افرادی را که در اتاق‌های خبر کار می‌کنند نیز عوض می‌کند. برخی از کارها اتوماسیون (خودکار) می‌شوند و نیاز به مهارت‌های جدید در حال ظهور است. روزنامه نگاران باید با این تغییرات سازگار شوند و فناوری را به عنوان ابزاری برای بهبود کار خود بپذیرند؛ اما نه به عنوان جایگزین.

نقشهای شغلی جدید

بر اساس آن چه در این کتاب آمده نقش‌های شغلی جدید در دنیای رسانه و روزنامه‌نگاری به سرعت در حال تحول هستند. یکی از این نقش‌ها «روزنامه‌نگار داده» است که تقاضا برای آن به طور چشمگیری افزایش یافته است. این روزنامه‌نگاران باید توانایی تحلیل و تفسیر داده ها را داشته باشند و از ابزارهای هوش مصنوعی برای کشف بینش‌های جدید و روایت‌های جذاب در گزارش‌های خود بهره ببرند.

همچنین متخصصان هوش مصنوعی یکی دیگر از نقش‌های کلیدی در خبرگزاری‌ها به شمار می‌روند. این متخصصان با هدف ادغام هوش مصنوعی در فرآیندهای کاری به دنبال پیاده سازی و مدیریت فناوری‌های هوش مصنوعی هستند تا کارایی و دقت در تولید محتوا را افزایش دهند.

کتاب «کاربرد هوش مصنوعی در رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها» برای دانشجویان، پژوهشگران و حرفه‌ای‌های حوزه رسانه و روابط عمومی منبعی کاربردی محسوب می‌شود.

این کتاب توسط انتشارات ایده نو، در ۲۰۸ صفحه و با تیراژ ۳۰۰ نسخه به بازار عرضه شده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا