فرهنگی

نمایش توانمندی‌های صنعت چاپ در نمایشگاه کتاب؛ از خط تولید تا صادرات+ فیلم

به گزارش خبرنگار ایرنا، در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بخشی متفاوت با محوریت صنعت چاپ و بسته‌بندی به چشم می‌خورد، «سرای هنر صنعت چاپ» با هدف آشنایی بازدیدکنندگان با فرآیند کامل تولید کتاب، از طراحی و چاپ دیجیتال تا صحافی سنتی، طراحی شده است. در کنار این نمایش زنده، توانمندی‌های صادراتی صنعت چاپ کشور نیز معرفی شده‌اند؛ از جمله صادرات ۲۳ هزار تنی محصولات چاپی به کشورهای همسایه و تأکید بر نقش بسته‌بندی در ارتقای ارزش افزوده و کاهش صادرات فله‌ای. این حضور، نگاهی تازه به پیوند صنعت و فرهنگ در نمایشگاه کتاب امسال ارائه می‌دهد

سرای هنر صنعت چاپ، با همکاری دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه چاپ، صحافی و تابلوسازان تهران، بر پا شده است.

عباس زارع، مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر سرای هنر صنعت چاپ، در توضیح این سالن از نمایشگاه کتاب گفت: صنعت چاپ و بسته‌بندی از جمله صنایع پیشرفته و به‌روز کشور محسوب می‌شود. امسال برای نخستین بار در تاریخ برگزاری نمایشگاه کتاب، تصمیم گرفتیم خط تولید کامل چاپ کتاب را در این نمایشگاه مستقر کنیم.

وی افزود: هدف ما از این کار، آشنایی بازدیدکنندگان، به‌ویژه دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب عزیز، با فرآیند تولید کتاب از طراحی تا چاپ و صحافی بوده است. در همین راستا، خط کامل چاپ دیجیتال و همچنین صحافی سنتی را در این بخش به نمایش گذاشته‌ایم. تصمیم داشتیم دستگاه‌های چاپ افست را نیز به نمایش بگذاریم که با وجود هماهنگی‌های لازم، به دلیل محدودیت‌های فضایی در محل مصلی، این امکان فراهم نشد. امیدواریم سال آینده بتوانیم این بخش را نیز اضافه کنیم.

زارع با بیان این که، سرای هنر صنعت چاپ، در نمایشگاه امسال دو هدف اصلی را دنبال می‌کند، اظهار داشت: هدف نخست، آشنایی عمومی با فرآیند چاپ کتاب و دوم، معرفی توانمندی‌های صادراتی صنعت چاپ کشور است.

مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: در سال گذشته، ایران موفق به صادرات ۲۳ هزار تن انواع محصولات چاپی به کشورهای مختلف شد. افغانستان با واردات ۲۲ هزار تن، مقصد نخست و عراق با سه هزار و ۶۰۰ تن مقصد دوم این صادرات بوده‌اند. چاپخانه‌های کشور در زمینه‌های متنوعی از جمله چاپ سلفون‌های مخصوص بسته‌بندی، جعبه، مقوا و کتب نفیس دارای ظرفیت‌های بالایی هستند که می‌توان از آن‌ها برای توسعه صادرات بهره برد.

وی با بیان این که یکی از دغدغه‌های مهم وزارت فرهنگ و مدیریت چاپ و نشر، مساله بسته‌بندی است، بیان کرد: بسته‌بندی مناسب نقش حیاتی در افزایش ارزش افزوده محصولات، توسعه صادرات و رشد تولید ناخالص ملی دارد. متأسفانه در حال حاضر بخش عمده‌ای از تولیدات کشور به صورت فله‌ای صادر می‌شود. اگر بتوانیم بسته‌بندی را جدی بگیریم، می‌توانیم شاهد تحولات مثبتی در اقتصاد کشور باشیم.

زارع گفت: ما در صنعت چاپ، بسته‌بندی را جزئی از این صنعت می‌دانیم. خوشبختانه نگاه مثبتی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به‌ویژه از سوی وزیر فرهنگ و معاون فرهنگی ایشان ایجاد شده، می‌تواند به رونق چاپخانه‌ها و صنعت بسته‌بندی کشور کمک کند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر، سالانه حدود ۴۶ هزار تن واردات در حوزه محصولات چاپی داریم. در زمینه پاکت‌های چندلایه مخصوص شیر و آبمیوه، نیاز سالانه کشور بین ۴ تا ۶ میلیارد عدد است که متأسفانه بیش از ۹۰ درصد آن از خارج تأمین می‌شود. همچنین، در حوزه قوطی و سایر اقلام بسته‌بندی نیز با کمبود روبه‌رو هستیم.

مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پایان بیان کرد: تمام تلاش ما بر این است که در یک چشم‌انداز پنج‌ساله، به سطحی از خودکفایی نسبی در محصولات چاپی برسیم. امیدواریم ضمن کاستن از حجم واردات ۴۶ هزار تنی، ۲۳ هزار تن صادرات خود را نیز به جایگاه شایسته‌تری ارتقا دهیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا