بیماران اتباع در برنامه پزشکی خانواده تعیین تکلیف شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا زندی، درباره برنامههای پزشکی خانواده و نظام ارجاع، گزارشی از اقدامات، چالشها و راهکارهای پیشنهادی برای ارتقای کیفیت خدمات ارجاع و هماهنگی بیشتر بین مراکز بهداشتی و درمانی ارائه داد.
وی درباره نمایندگان ستاد اجرایی کمیتههای طرح پزشکی خانواده و نظام ارجاع توضیحاتی داد و افزود: این کمیتهها در حوزههایی مثل کمیته آموزش، ارتباطات و مشارکتهای اجتماعی، کمیته آمار و فناوری اطلاعات، کمیته ساماندهی تأمین و توزیع منابع، کمیته آموزش و مدیریت نیروی انسانی، کمیته نظام ارجاع، کمیته نظارت و توسعه خدمات دارویی و کمیته پایش و نظارت فعالیت میکنند.
زندی، شرح وظایف کمیته نظام ارجاع و برنامه پزشکی خانواده را تشریح کرد و گفت: تهیه نقشه ارجاع سطوح مختلف ارائه خدمات و ابلاغ به شبکههای بهداشت و درمان و بیمارستانها، برنامه ریزی برای ارائه به موقع خدمات تشخیصی و درمانی تخصصی در قالب نقشه ارجاع، ابلاغ و اجرای فرآیندهای مرتبط با نوبتدهی، هدایت بیمار، ارائه خدمات، ارائه بازخورد، نظارت بر اجرای فرآیندهای مرتبط با نوبت دهی، هدایت بیمار و ارائه خدمات از جمله وظایف این کمیتهها است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اجرای نظام انگیزشی ارائه دهندگان خدمات تخصصی برای استقبال از اجرای فرآیندهای مرتبط با نظام ارجاع، تحلیل دادههای مرتبط با نظام ارجاع و ارائه بازخورد عملکرد متخصصان و پزشکان خانواده و همچنین بررسی موانع اجرایی نظام ارجاع الکترونیک و پیگیری رفع چالشهای آن از طریق هماهنگی با کمیته فناوری اطلاعات را از دیگر وظایف کمیتههای مذکور عنوان کرد.
وی به برخی از چالشهای اجرای طرح نظام ارجاع و برنامه پزشکی خانواده اشاره کرد و افزود: عدم امکان تشخیص بیماران ارجاعی از طریق نظام ارجاع هنگام استحقاق سنجی بیمهها در هنگام پذیرش و مکاتبه با مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در این خصوص، نیاز به تدوین دستورالعمل جامع برای فرآیندهای ارائه خدمات به بیماران نظام ارجاع در سطح یک مراکز بهداشت و درمان و در سطح ۲ و ۳ بیمارستانها و همچنین وجود ابهام در دستورالعملهای ابلاغی وزارت بهداشت با هدف تعرفه ارائه خدمات در قالب نظام ارجاع شامل نامشخص بودن رویکرد در اخذ هزینه بیماران گروههای مختلف از جمله این موارد است.
زندی در ادامه خواستار تعیین تکلیف سایر بیمهها در فرایند ارجاع مثل تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح و بیماران اتباع مجاز شد و اضافه کرد: پیاده سازی زیرساختهای لازم برای شناسایی ثبت بازخوردها در سامانه ERX بیمه سلامت، و بهبود زیرساخت و وجود سرورهای مختلف برای لینک سطح یک به دو و لینک نوبت دهی به HIS بیمارستانها که منجر به قطعی ارتباط در برخی مقاطع زمانی میشود ضروری است.
توجیه و آگاهی پزشکان در ثبت بازخوراند از دیگر مواردی بود که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به آن پرداخت و افزود: باید از رؤسای بیمارستانها در جلسات و کمیتههای نظام ارجاع برای آگاه سازی از فرآیندها حضور داشته باشند ضمن اینکه تهیه محتوای آموزشی با هدف آموزش پرسنل در مراکز بهداشت و بیمارستانها راهکار مناسبی برای آشنایی کامل با فرایندها و اجرای دقیق برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع است.