اقتصادی

صادق: توسعه ریلی باید اولویت دولت‌ها باشد

به گزارش خبرنگار مهر، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی، امروز (یکشنبه، ۲۹ تیر) در آئین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و فعالان حوزه ریلی در ناوگان ریلی مسافری، با تأکید بر اهمیت توسعه صنعت ریلی در شاخص‌های پیشرفت کشورها، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه‌یافتگی در جوامع بشری، میزان توسعه در حوزه ریلی است و کشورهای پیشرفته نیز، توسعه را با میزان گسترش ریل و حمل‌ونقل ریلی می‌سنجند.

وی افزود: صنعت ریلی نه تنها در کاهش مصرف سوخت نقش بسزایی دارد، بلکه ایمنی و توسعه‌یافتگی را نیز به همراه دارد. همان‌گونه که پیش‌تر نیز مطرح شده، ریل‌هایی که به سوی کشورهای دیگر امتداد یافته‌اند، زمینه‌ساز شکل‌گیری ترانزیت پایدار و تردد ایمن و مستمر شده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مزیت‌های متعدد راه‌آهن، افزود: با توجه به جایگاه شناخته‌شده حمل‌ونقل ریلی، بدیهی است که دولت‌ها در مسیر برداشتن گام‌های بلند توسعه، باید به سمت سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ریلی و تهیه تجهیزات با کیفیت برای پشتیبانی از ناوگان حرکت کنند.

وی ادامه داد: نقش راه‌آهن در جابجایی مسافر و کالا و همچنین در ترانزیت منطقه‌ای، همواره یکی از محورهای اصلی مذاکرات ما با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان، روسیه، افغانستان و پاکستان بوده است. در تمامی کمیسیون‌های مشترک، تلاش داریم زنجیره ریلی را به‌طور مستمر توسعه دهیم تا سرمایه‌گذاری‌های پایدار در حوزه جابجایی مسافر و گردشگری رقم بخورد.

صادق تأکید کرد: اگرچه گلوگاه‌هایی در داخل کشور وجود دارد و مشکلاتی در زمینه حمل کالا مشهود است، اما ظرفیت‌های فعلی ما امکان افزایش چشمگیر حمل‌ونقل ریلی را فراهم می‌سازد. اقدامات انجام‌شده در ماه‌های اخیر نیز نتایج مثبتی داشته و حاکی از روند رو به رشد توسعه زیرساخت‌های این حوزه است.

وی خاطرنشان کرد: همان‌گونه که اعتمادسازی برای سرمایه‌گذاران داخلی آثار مثبتی دارد، در دیدارها و جلسات کمیسیون‌های مشترک نیز اعتمادسازی برای کشورهای همسایه از اهمیت بسزایی برخوردار است. این اعتماد می‌تواند موجب توسعه حمل‌ونقل بار و مسافر، به‌ویژه در حوزه گردشگری، شود و در رشد اقتصادی هم کشور ما و هم کشورهای پیرامون نقش مؤثری ایفا کند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به جایگاه ویژه ایران در میان کشورهای منطقه، تصریح کرد: ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص، امنیت بالا و مزایای اقتصادی، گزینه‌ای مناسب برای ترانزیت محسوب می‌شود. گفتگوهای جاری با کشورها در این زمینه نیز به نتایج مطلوبی رسیده که آثار آن در توسعه حمل‌ونقل ریلی مسافری به زودی قابل مشاهده خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به کمبودها در بخش مسافری گفت: حوزه حمل‌ونقل ریلی مسافری با کمبودها و کاستی‌های زیادی مواجه است. به عنوان نمونه، در بخش تعداد لوکوموتیوها بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، فاصله زیادی تا رسیدن به ظرفیت مطلوب یعنی ۵۰۰ لوکوموتیو مسافری به چرخه صنعت حمل‌ونقل وجود دارد.

تا تأمین ۵۰۰ لکوموتیو مورد نیاز فاصله زیادی داریم

وی با بیان اینکه توسعه بخش مسافری اهمیت بسیاری دارد، افزود: کاستی‌هایی در این بخش داریم. تعداد ۵۰۰ لکوموتیو مورد نیاز است که باید به شبکه ریلی کشور اضافه شود ولی تا رسیدن به آن فاصله زیادی داریم در بخش واگن نیز تا ۹۰۰ لکوموتیو نیاز است که با آن نیز فاصله داریم. در راستای حل این مشکلات یکی از مهم‌ترین قدم‌هایی که می‌توانیم برداریم همکاری با بخش خصوصی است.

صادق گفت: زمانی می‌توانیم حضور بخش خصوصی را به صورت پایدار داشته باشیم که شفافیت و عدم دخالت بخش دولتی صورت گیرد. اگر می‌خواهیم بخش خصوصی کمک کند باید صفر تا صد را به آنها بسپاریم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مهم‌تر از پایش مصرف سوخت کاهش مصرف سوخت است، افزود: توجه ویژه به صنعت ریلی و آهن کاهش مصرف سوخت را به دنبال خواهد داشت. ضرب العجلی داریم که تا پایان شهریور ایستگاه‌ها و واگن‌ها خدماتی را به بهترین نحو به معلولان ارائه دهند.

عضو کابینه دولت چهاردهم در پایان گفت: اگر دست به سمت بخش خصوصی دراز کردیم تنها به دلیل اعتبار و منابع نبود بلکه ورود بخش خصوصی توسعه پایدار را به دنبال دارد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا