فعال حوزه فرش: به اندازه قدمت و اصالت فرش ایران تبلیغ نمیکنیم/جایگاه ما در جهان محفوظ است
![](https://ghazavataghzieh.ir/wp-content/uploads/2024/12/d981d8b9d8a7d984-d8add988d8b2d987-d981d8b1d8b4-d8a8d987-d8a7d986d8afd8a7d8b2d987-d982d8afd985d8aa-d988-d8a7d8b5d8a7d984d8aa-d981d8b1_6757e9a33e40f-780x470.jpeg)
امیر قنبرینیا در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره فرش و قالی ایرانی اظهار داشت: فرش را هنر میدانم نه صنعت و کاربرد «هنر-صنعت» برای فرش ایرانی، واژه درستی نیست. چون فرش دستباف ایرانی هنر و فرش ماشینی صنعت است.
وی درباره اینکه با وجود پیشینه و تاریخ کهنی که پشت فرش ایرانی وجود دارد، اما چرا سهم آنچنانی در بازار جهانی نداریم؟ گفت: اطلاعاتی که در داخل و خارج در این زمینه وجود دارد کمی متفاوت است، در سالهای اخیر بیشتر به چالشها پرداخته شده است. آماری که ارائه میشود درست نیست.
فعال حوزه فرش تاکید دارد: فرش ایرانی هنوز هم در جهان خواهان دارد، البته فرشهای با کیفیت بالا. اما فرشهای متوسط و ضعیف به خاطر نوسانات ارز قیمتهای متفاوتی دارند.
جایگاه فرش ایرانی در دنیا محفوظ است
قنبرینیا اظهار داشت: جایگاه فرش ایرانی در دنیا محفوظ است. در نمایشگاههای بینالمللی، رویدادها و موزهها حضور دارم و حرکت بینالمللی فرش مرغوب ایرانی را دنبال میکنم.
فعال حوزه فرش درباره موانع پیش روی فرش دستباف ایرانی، گفت: بزرگترین مشکل ما نبود تبلیغ منسجم و هدفمند بینالمللی است. بودجه برای فرش گذاشته میشود اما به هدر میرود. به نظرم باید کمیسیون و گروهی حرفهای تشکیل شود و بخش خصوصی و دولت دست به دست هم بدهند و با کمک موزهها و تشکلها و بخش خصوصی تبلیغ هدفمند شکل بگیرد.
وی گفت: اگر چه فرش ایرانی در جهان شناخته شده است، اما به اندازه قدمت و اصالت آن روی آن تبلیغی نمیشود. دولت، بخش خصوصی و تجار فرش باید به هم کمک کنند که بتوانیم تبلیغات خیلی وسیعی را انجام دهیم. فرش ایرانی جنس، مرغوبیت و قدمت دارد اما تبلیغ حرفهای را ندارد.