ظرفیتهای حملونقل در برنامه هفتم توسعه بیسابقه است
![](https://ghazavataghzieh.ir/wp-content/uploads/2024/10/d8b8d8b1d981db8cd8aad987d8a7db8c-d8add985d984d988d986d982d984-d8afd8b1-d8a8d8b1d986d8a7d985d987-d987d981d8aad985-d8aad988_67162e1cd5adf-780x470.jpeg)
به گزارش خبرگزاری مهر، امیر محمود غفاری معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز حمل و نقل ستون فقرات جهانی است و طبق آمار ۱۱ درصد تولید ناخالص داخلی را حمل و نقل به خود اختصاص میدهد و اگر مباحث اجتماعی و سیاسی آن را هم محاسبه کنیم، حمل و نقل یکی از ستونهای مدیریت جهانی است.
وی با اشاره به برخورداری ایران از چهار شقوق حمل و نقل افزود: شبکه مسیرهای هوایی ایران وسیع است و کشور ما حدود ۲۷۰۰ کیلومتر مرز دریایی، ۱۷ هزار کیلومتر خطوط ریلی و شبکه جادهای گسترده دارد که استفاده حداکثری از این شبکه عظیم حمل و نقلی نشده است و جای کار دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نیازی نیست که همه موارد را به بودجه عمرانی کشور گره بزنیم، گفت: بالغ بر دو سال است که روی برنامه هفتم توسعه کار شده و بستر پیشرفت خوبی نیز فراهم شده است. ظرفیتهایی که برای حوزه حمل و نقل در برنامه هفتم توسعه فراهم شده است بی سابقه است.
غفاری افزود: هم اکنون در حال تهیه آئین نامههای برنامه هفتم توسعه هستیم تا با همکاری منسجم با شرکتها و سازمانهای تابعه در حوزه حمل و نقل، وضعیت متحول شدهای داشته باشیم.
وی با اشاره به هدفگذاری برای ترانزیت ۴۰ میلیون تن از فراهم بودن ظرفیت آن خبر داد و تاکید کرد: در برنامه هفتم توسعه این ظرفیت با رویکرد عدالت محوری تنظیم شده است و البته باید بار را به روی ریل منتقل کنیم. حمل و نقل در کشوری که به صورت شایسته تعریف شود میتواند امنیت ملی و منطقهای را فراهم کند.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی به مبحث TWOD اشاره کرد و گفت: امروز مباحث از توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD) فراتر رفته است و توسعه جهانی مبتنی بر حمل و نقل مطرح است که بیانگر مسئولیت مهم ما است.